[Stay on top of transportation news: Get TTNews in your inbox.]
Trainingsprogramma’s voor vrachtwagenchauffeurs hebben meer middelen en instructeurs nodig om de toestroom van mensen aan te kunnen die geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan de industrie.
“We hebben de afgelopen twee jaar genoeg betaald om de aandacht van mensen te trekken en ze waarderen de banen die we bieden nu meer dan een paar jaar geleden”, zegt Rob Hatchett, president van fleetintel bij Conversion Interactive Agency. “Maar we moeten meer trainers hebben, zodat ze meer nieuwe instappers kunnen trainen.”
Hatchett spreekt regelmatig met mensen die deze rijopleidingsprogramma’s uitvoeren. Hij merkte op dat dit consistent is geweest bij zowel onafhankelijke rijschoolscholen als vervoerders die trainingsprogramma’s hebben.
“Er zijn veel meer mensen die zeggen dat mijn vrachtwagens nu vol zijn dan zes maanden geleden,” zei Hatchett. “Dat komt omdat we meer mensen hebben die voor de branche kiezen.”
Hatchett
Hatchett merkte op dat de toestroom al begint door te sijpelen naar die vervoerders die geen trainingsprogramma hebben maar een jaar ervaring nodig hebben. Hij heeft ook voormalige vrachtwagenchauffeurs die hun commerciële licenties nog hebben, terug zien komen in de industrie.
“Het probleem is dat ze geen recente ervaring hebben,” zei Hatchett. “Dus ze moeten naar een vervoerder gaan die ook een trainingsprogramma heeft.”
De New England Tractor Trailer Training School is zo’n beroepsinstelling die veel belangstelling heeft gekregen. President Mark Greenberg schrijft dit toe aan meer publieke bewustwording in de afgelopen twee jaar van het chauffeurstekort en loonsverhogingen. Hij merkte op dat het publiek zich meestal niet bewust is van deze trends in de sector.
“Onze front-end marketingactiviteiten worden beloond, vooral tijdens een periode van lage werkloosheid,” zei Greenberg. “Een lage werkloosheid betekent meestal een vertraging. We hebben geen vertraging gezien in deze periode van lage werkloosheid. Dat kan ik alleen maar toeschrijven aan de positieve public relations.”
Greenberg merkte op dat ondanks deze toegenomen belangstelling er enkele hindernissen zijn die de capaciteit tegenhouden. Hij wees op het feit dat sommige staten niet in staat zijn om tijdig te testen voor licenties, inconsistentie in de manier waarop tests worden uitgevoerd en het aantal beschikbare tests.
“Die drie dingen veroorzaken knelpunten waar we letterlijk honderden chauffeurs hebben die wachten op tests”, zei Greenberg. “Ik ben actief betrokken. Ik heb geholpen bij het creëren van wetgeving in één staat om te proberen deze te vergroten. Ik heb deze week bijeenkomsten met staatsfunctionarissen om te proberen deze kwestie op tafel te leggen.”
Roadmaster Drivers School President Brad Ball is ook van mening dat de prikkels die de vrachtwagenindustrie heeft ingevoerd om mensen aan te trekken, zich hebben vertaald in een robuustere pijplijn voor training. Maar een andere factor is dat mensen tijdens de pandemie gedesillusioneerd raakten over hun carrière en zich tot rijopleidingen wendden.
Een student traint achter het stuur met zijn instructeur. (Roadmaster Chauffeursschool)
“Waar anders kun je in ongeveer een maand van werkloos naar opgeleid, gediplomeerd en aan de slag in een nieuwe carrière gaan”, zei Ball. “De meeste scholen, en we praten met veel scholen buiten ons netwerk, hebben het erg druk gehad sinds het einde van COVID.”
Ball merkte op dat toen de pandemie een einde maakte, veel van de beperkingen op scholen die het aantal mensen dat konden worden opgeleid verminderden, ook stopten. Hij wees ook op het einde van de pandemiesteun van de overheid. Ball merkte op dat scholen nu zelfs wachtlijsten hebben met als grootste hindernis een gebrek aan instructeurs.
“Tijdens het eerste jaar van COVID werden natuurlijk veel van de scholen daadwerkelijk gesloten en zelfs de scholen die niet werden gesloten, moesten sociale afstand nemen”, zei Ball. “Ze pasten dus hoogstens ongeveer de helft in hun klaslokalen die ze voorheen zouden hebben kunnen passen. In dat eerste jaar was het aanbod dus behoorlijk afgekneld.”
Ball zag de vraag naar training iets afnemen. Hij merkte op dat de afgelopen twee maanden niet zo veel luchtvaartmaatschappijen worstelen om stoelen te vullen. Maar hij gelooft dat dit waarschijnlijk een tijdelijke stilte is met het hoogseizoen om de hoek.
“Ons programma duurt drie weken en we zijn momenteel volgeboekt”, zegt Megan Ellsworth, directeur industrie en technologie van het Des Moines Area Community College in Iowa. “We zien steeds meer individuen die uit het bedrijfsleven komen, wat we nog niet veel eerder hebben gezien. We hebben dus veel mensen voorbij zien komen die een carrièreswitch willen.”
Ellsworth voegde eraan toe dat het trainingsprogramma tot half november is volgeboekt. Ze merkte op dat deze verhoogde interesse in rijopleidingen echt begon rond januari vorig jaar. Nu is het grootste obstakel dat er niet genoeg middelen zijn om aan de vraag te voldoen.
“Als we meer geld hadden om onze ruimte, onze instructeurs, onze uitrusting, dat alles te vergroten, zouden we nog meer kunnen helpen”, zei Ellsworth. “We hebben gewoon niet genoeg middelen om dat te kunnen doen. Elke community college in Iowa, we hebben allemaal een wachtlijst.’