Eind maart had het no-COVID-beleid van de Chinese overheid geleid tot nieuwe lockdowns in China. Als gevolg hiervan werd de metropool Shanghai met zijn meer dan 25 miljoen inwoners in tweeën gedeeld en het ene deel na het andere werd afgesloten. Uit de laatste resultaten van massatesten blijkt nu dat het aantal besmettingen echter nog steeds op een hoog niveau ligt, waardoor de Chinese regering de lockdown voor onbepaalde tijd heeft verlengd.
Waarom heeft dit met name ook gevolgen voor de logistiek? Pudong is bijvoorbeeld de thuisbasis van de grootste containerterminals WGQ en Yangshan, evenals de PVG-luchthaven. Andere grote havensteden zoals Shenzhen en Hong Kong waren ook in lockdown vanwege stijgende COVID-19-cijfers. Maar in Shenzhen, sommige beperkingen zijn al opgehevenwaardoor fabrieken eerder dan gepland kunnen heropenen, om de impact op de toeleveringsketens te verminderen.
De lockdowns hebben al heel wat gevolgen gehad voor de activiteiten van de havens. Zo konden veel terminals (oa Hong Kong) niet of slecht bevoorraad worden door strenge restricties voor vrachtwagenchauffeurs. Bovendien zijn er personeelstekorten opgetreden, zoals bij de containervrachtstations in Shenzhen, wat vooral de vrachtactiviteiten heeft getroffen.
In Shanghai mogen vrachtwagenchauffeurs de stad alleen verlaten of inrijden als ze een negatieve PCR-test en een negatieve nucleïnezuurtest kunnen overleggen die niet ouder zijn dan 48 uur. Veel havenarbeiders kunnen door de avondklok eenvoudigweg niet vanuit hun woonplaats naar hun werkplek. De havens van Shanghai zijn momenteel actief, maar zullen naar verwachting een tekort aan personeel hebben, dus er zullen waarschijnlijk achterstanden in de lading ontstaan.