Mijn officiële titel is directeur Duurzaamheid. Al met al betekent dat het creëren van een visie, het ontwikkelen van een duurzaamheidsstrategie en het stellen van doelen die mensen inspireren om te werken aan een kansrijke toekomst. Voor ons bij Forto betekent dit dat we de juiste balans vinden tussen wat goed is voor mensen, de planeet en ook de winst van het bedrijf. Een groot deel van wat ik doe, is ervoor zorgen dat al onze interne en externe belanghebbenden zijn afgestemd op deze visie, omdat duurzaamheid een belangrijk onderdeel is van de identiteit van Forto.
Ik doe dit natuurlijk niet alleen. We zijn begonnen met het opbouwen van een team van experts die het hele bedrijf ondersteunen op het gebied van inhoud, continue implementatie en ondersteuning. Intern leiden mijn team en ik veel initiatieven om duurzame producten voor de toeleveringsketen te creëren en onze interne activiteiten duurzamer te maken, terwijl we onze medewerkers erbij betrekken. We streven er altijd naar om bruggen te bouwen naar alle teams, zodat duurzaamheid wordt geïntegreerd in alles wat we doen en onze medewerkers in staat stellen om het onderdeel te maken van hun besluitvorming.
Extern is een belangrijk deel van mijn rol het ontwikkelen van nieuwe strategische partnerschappen en samenwerkingen, zodat we de duurzaamheidsagenda in de hele logistieke sector kunnen pushen.
Veel van onze tijd wordt besteed aan het bijhouden van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Er is een constante stroom van nieuwe technologieën, methodologieën en benaderingen om te helpen met duurzaamheid. Dit is goed, maar soms kan de complexiteit van het onderwerp overweldigend zijn en daarom is het super belangrijk om ruimdenkend te zijn en altijd bereid om te leren.
Openstaan voor nieuwe ontwikkelingen zorgt ervoor dat we onze klanten en partners up-to-date kunnen houden, evenals iedereen die bij Forto werkt. Het betekent ook dat we ons in een goede positie bevinden om de status-quo in twijfel te trekken en ons af te vragen hoe we dingen anders kunnen doen – hoe kunnen we duurzamer zijn?
Altijd al in een techbedrijf willen werken? Wat motiveerde deze beslissing?
Als kind wilde ik dierenarts worden en met dieren werken. Toen, als tiener, was ik een fervent danser en trainde ik vijf keer per week, dromend dat ik een professional kon worden. Ik kwam pas in aanraking met het bedrijfsleven en leiderschap via mijn grootvader, die me op mijn veertiende het verschil leerde tussen een manager en een leider. Het schrijven van een schoolpaper over vrouwen in leidinggevende posities was waarschijnlijk het startpunt voor mij om dingen te veranderen, dus begon ik mijn studie algemeen management en internationale business aan de EBS University. Ook toen dacht ik nog niet actief na over werken in een techbedrijf.
EBS heeft een sterk netwerk en goede banden met ondernemers, dus veel van mijn medestudenten gingen stage lopen bij start-ups. Dit trok mijn interesse en ik wilde het werken op dit gebied zelf ervaren. Ik was al enorm enthousiast over digitalisering en toen ik begon als stagiair bij Forto zag ik dat ik vanaf het begin veel verantwoordelijkheid en eigenaarschap zou hebben over verschillende projecten. Dat heeft mijn interesse gewekt om voor een technologiebedrijf te werken.
Wat trok je aan om bij het bedrijf te komen werken? Wat was uw indruk van het bedrijf tijdens uw eerste weken?
Ik kwam bij Forto toen het nog in de kinderschoenen stond. Het leek destijds nogal willekeurig en toevallig, maar ik geloof niet in toeval. Een vriend van mij werkte samen met onze oprichters en hij stelde voor om Forto eens te proberen. Ik wist niets van logistiek, maar het idee om een industrie te revolutioneren door middel van digitalisering klonk erg intrigerend. Vijf jaar later ben ik nog steeds net zo geïntrigeerd – vooral omdat we nu de kans hebben om opnieuw een veranderingsagent te zijn en de industrie van binnenuit te transformeren, dit keer voor duurzaamheid!
Wat zijn volgens jou de belangrijkste vaardigheden en eigenschappen die je nodig hebt voor je werk?
Ik besteed veel tijd aan het pitchen van de duurzaamheidsboodschap aan mijn collega’s binnen het bedrijf en aan onze partners en klanten extern. Goede communicatie is absoluut essentieel om de juiste boodschappen over te brengen aan een grote verscheidenheid aan belanghebbenden die heel verschillende uitgangspunten hebben – je moet de juiste balans vinden tussen emoties en data.
Nieuwsgierigheid is een belangrijke eigenschap, want duurzaamheid wordt steeds belangrijker en er zijn altijd nieuwe ontwikkelingen die we moeten bijbenen.
Forto is een jong bedrijf en ik ben er vanaf het begin bij. Als je klein begint, moet je bereid zijn risico’s te nemen, fouten te maken, ervan te leren en verder te gaan. Zo groei en ontwikkel je.
Tot slot is zorg een van de belangrijkste eigenschappen. We moeten duurzamer zijn in het belang van alle mensen en de planeet, dus ik zou dit werk niet kunnen doen tenzij ik echt om de gevolgen geef.
Wat is volgens jou je meest trotse prestatie (binnen Forto) tot nu toe?
Voordat ik directeur duurzaamheid werd, was ik bezig met het opbouwen en leiden van ons Global Supply Chain Operations-team, dat destijds uit vier subteams bestond. Een deel van het team is vanuit het niets opgebouwd vanuit een project dat ik leidde. Destijds begonnen we ons actief in te spannen om gendervooroordelen in het wervingsproces en beslissingen te verminderen, wat resulteerde in een team met een relatief hoge vrouwelijke ratio, en niet te vergeten dat we nog steeds actief zijn in een door mannen gedomineerde industrie. Ik was een paar weken geleden met het team op een externe locatie en inmiddels is het uitgegroeid tot 35 mensen met een supergebalanceerde genderverhouding die uit 16 landen komen, waardoor het een van de meest diverse teams in het bedrijf is. Zien hoe dit kleine team is gegroeid, hoe de mensen zich hebben ontwikkeld en gevorderd om hun eigen teams te leiden … wetende dat ik een deel van hun reis was, maakt me echt dankbaar en trots.
Wat zijn uw duurzaamheidsdoelstellingen op korte en langere termijn bij Forto?
Ons belangrijkste doel is om de uitstoot zo snel mogelijk naar nul te brengen – hopelijk sneller dan de meesten zeggen dat mogelijk is – zodat we dichter bij een klimaatvriendelijke toeleveringsketen.
Om hierbij te helpen, is ons tweede doel om zoveel mogelijk mensen te inspireren zodat ze begrijpen wat duurzaamheid is en de mogelijkheden die het met zich meebrengt – zoals we het graag noemen: ze mee op reis nemen. Het gaat niet alleen om het verminderen van de impact op het milieu en het verbeteren van de sociale omstandigheden – een duurzaam en evenwichtig bedrijf is een toekomstbestendig bedrijf.
Het derde doel is om een netwerk op te bouwen van bedrijven, inclusief partners en concurrenten, die samenwerking boven concurrentie stellen omwille van een zeer waardevol doel. Alleen als we op mondiaal niveau samenwerken en handelen, kunnen we de nodige veranderingen doorvoeren om de klimaatcrisis en andere duurzaamheidskwesties het hoofd te bieden.
U bent in een zeer vroeg stadium bij Forto gekomen – wat motiveert u om door te gaan?
Ik ben gepassioneerd en vastbesloten om een rol te spelen in het duurzamer maken van de wereld waarin we leven. Door met Forto te blijven werken, is er potentieel om een enorme impact te creëren binnen en buiten het bedrijf. We hebben meer dan 700 medewerkers, allemaal met hun eigen persoonlijke netwerk, die de duurzaamheidsboodschap kunnen verspreiden. We hebben 2500 klanten en honderden partners en dat komt neer op heel veel mensen die geïnspireerd kunnen worden om duurzaam te denken en te handelen. Hoe sneller we de boodschap kunnen verspreiden, hoe sneller we dingen kunnen veranderen. Dit is een enorme motivator voor mij.
Ik word ook gemotiveerd door de constante en nieuwe uitdagingen. Nogmaals, ik ben vanaf het begin een team aan het opbouwen dat volledig moet worden geïntegreerd in elk onderdeel van het bedrijf. Het voelt alsof ik een klein bedrijf binnen een groter bedrijf leid en daar geniet ik van.
Zijn er specifieke uitdagingen op het gebied van duurzaamheid waarmee u bij Forto wordt geconfronteerd?
Aanvankelijk werd ons compensatieproduct niet actief gevraagd door onze klanten. Wij moesten het gesprek over duurzaamheid aangaan. We luisterden, legden uit, onderwezen en ontdekten samen als partners het probleem en mogelijke oplossingen.
We hebben ons verkoopteam ook getraind in ons compenserende aanbod en duurzaamheid in de logistieke sector. In het allereerste begin hadden we een paar gevallen waarin klanten meer wilden weten over ons duurzaamheidsaanbod, maar we konden onze boodschappen niet duidelijk genoeg communiceren. Nu zijn onze verkoopmedewerkers super goed op de hoogte van alles wat we als bedrijf doen, wat we op dit moment bieden en wat we van plan zijn in de toekomst aan te bieden.
Binnen de eerste twee kwartalen na de officiële lancering van ons eerste duurzaamheidsproduct heeft 65% van onze klanten met toegewijde zeevrachtvolumes meegedaan aan ons compensatieprogramma, wat zich vertaalt in 50% van het gerelateerde volume. Het was een verbluffend succes. We maakten het verschil door transparant te zijn, onze doelen en waarden uit te leggen en onze klanten mee op reis te nemen. En dit alles deden we terwijl de vrachttarieven vertienvoudigden, er capaciteitstekorten waren en het verkeer op de oceanen over het algemeen toenam.
Het is belangrijk om te vermelden dat het compenserende product slechts de eerste stap is om een onmiddellijke impact te creëren. In de toekomst zal onze focus liggen op het verder creëren van zichtbaarheid op emissies en andere duurzaamheidsfactoren om bewuste besluitvorming mogelijk te maken, evenals het bieden van toegang tot netto nul- en emissievrije oplossingen – er is altijd meer te doen als het gaat om duurzaamheid 🙂
Wat zou je zeggen tegen andere vrouwen die erover nadenken om te solliciteren naar een baan (ingenieur of niet-ingenieur) bij Forto?
Forto is een geweldige plek om te werken, ongeacht je geslacht, ras, seksuele geaardheid, enzovoort. Ik kan je alleen maar aanraden om de uitdaging aan te gaan. Het is een werkplek waar input en feedback altijd welkom zijn, waar je stem gehoord wordt en waar niemand zegt “maar zo hebben we het altijd gedaan”. De leercurve is steil en de kansen op persoonlijke ontwikkeling maken het lonend.
Er werken zoveel inspirerende mensen en vooral ook vrouwen bij Forto om van te leren en je door te laten inspireren. Op het gebied van diversiteit zijn we nog niet waar we willen zijn, maar Forto is een jong bedrijf en we zetten stappen in de goede richting. Er is een grote collectieve wil om dingen ten goede te veranderen en jij kunt er deel van uitmaken!
We nemen mensen aan – en jij kunt samen met ons het verschil maken #Fortomorrow! Bekijk onze carrièrepagina nu.